1. TOEPASSINGSGEBIED
Deze algemene verkoopsvoorwaarden (hierna ‘AVV’) zijn van toepassing op alle door VERHULST AND FRIENDS (hierna ‘het Bureau’) geleverde producten en verrichte diensten, evenals op alle offertes, bestellingen, overeenkomsten en facturen. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien uitdrukkelijk en schriftelijk bevestigd door het Bureau, en dit onverminderd eventuele bijzondere voorwaarden die zijn vastgelegd in een afzonderlijke overeenkomst. Deze hebben voorrang op eventuele algemene voorwaarden van de klant. De bevestiging van een bestelling geldt als aanvaarding van deze algemene verkoopsvoorwaarden.
De diensten die door het Bureau worden verricht en waarop deze algemene voorwaarden onder meer van toepassing zijn, omvatten:
Het feit dat het Bureau op een bepaald moment geen beroep doet op een van de bepalingen van deze algemene voorwaarden, impliceert geen afstand van recht.
De klant mag zijn rechten en verplichtingen uit deze overeenkomst niet overdragen zonder voorafgaande en schriftelijke toestemming van het Bureau.
2. BESTELLINGEN – OFFERTES – ANNULATIES
Een overeenkomst komt slechts tot stand na aanvaarding door het Bureau van de bestelling van de klant.
Het Bureau is alleen gebonden door de bepalingen van de bestellingen die het heeft aanvaard, door de overeenkomsten die het heeft ondertekend en door deze algemene verkoopsvoorwaarden (AVV).
Elke andere bepaling is uitgesloten, met inbegrip van alle schriftelijke of mondelinge communicatie of elementen die buiten de bestelling om zijn besproken. Offertes en prijsopgaven zijn geldig gedurende maximaal 30 dagen, tenzij anders vermeld. Ze zijn gebaseerd op informatie verstrekt door de klant, en kunnen herzien worden als deze informatie onjuist blijkt. Extra prestaties of hoeveelheden die niet zijn inbegrepen in het oorspronkelijk overeengekomen budget, worden apart aangerekend.
Het annuleren of wijzigen van de bestelling door de klant na het sluiten van de overeenkomst is slechts mogelijk mits uitdrukkelijke en schriftelijke goedkeuring van het Bureau. Indien de klant de bestelling geheel of gedeeltelijk annuleert, dient hij naast de reeds uitgevoerde prestaties ook alle reeds gemaakte kosten en uitgevoerde werkzaamheden, inclusief de kosten van leveranciers, evenals de winstderving op het niet-uitgevoerde gedeelte, aan het Bureau te betalen. Deze winstderving wordt forfaitair vastgesteld op 30% van de overeengekomen prijs (exclusief btw). Indien reeds een voorschot werd betaald overeenkomstig artikel 5, blijft dit verworven voor het Bureau en zal het in mindering worden gebracht van de verschuldigde vergoedingen.
3. VERTEGENWOORDIGING
Het Bureau wordt rechtsgeldig vertegenwoordigd door een bestuurder. De klant wordt rechtsgeldig vertegenwoordigd door de ondertekenaar van de bestelbon.
4. ORGANISATIE – VEILIGHEID
De klant erkent dat een sportieve of culturele bijeenkomst dat een groot publiek aantrekt aanzienlijke risico’s met zich meebrengt voor de veiligheid van personen en goederen. Hij aanvaardt deze risico’s zowel voor zichzelf als voor zijn genodigden en verbindt zich ertoe laatstgenoemden op de hoogte te brengen van de risico’s verbonden aan deelname aan een dergelijk event. Alle aanwezigen worden geacht vrijwillig deel te nemen. De klant doet afstand van elk verhaal tegen het Bureau voor alle rechtstreekse of onrechtstreekse, al dan niet opzettelijke schade die zich kan voordoen naar aanleiding van het bestelde event, en vrijwaart het Bureau tegen alle mogelijke vorderingen van zijn genodigden of van derden voor wie hij verantwoordelijk is.
De klant verbindt zich ertoe, en ziet erop toe, dat hijzelf en zijn genodigden zich gedurende het volledige verloop van het event of de bijeenkomst gedragen als een goede huisvader. In dit kader ontslaat de klant het Bureau van elke aansprakelijkheid voor rechtstreekse of onrechtstreekse, al dan niet opzettelijke schade van welke aard ook, veroorzaakt door hemzelf of zijn genodigden. Hij vrijwaart het Bureau voor alle gevolgen van het gedrag van de personen waarvoor hij instaat en van zijn genodigden. In geval van verstoring(en) aanvaardt de klant dat de aanwezige veiligheidsdienst de verantwoordelijke(n) van het event of de bijeenkomst mag verwijderen. Afhankelijk van het bestelde evenement, en met name omwille van de geldende veiligheidsvoorschriften, erkent de klant dat hij de identiteit van zijn genodigden uiterlijk tegen de door het Bureau meegedeelde deadline moet meedelen. In geval van een wijziging van genodigden na deze datum, voor zover een wijziging nog mogelijk is, aanvaardt de klant de eventuele meerkosten die hierdoor worden veroorzaakt.
Door deze overeenkomst te ondertekenen verbindt de klant zich ertoe de toepasselijke wetgeving na te leven, in het bijzonder de wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden, zoals sindsdien gewijzigd, evenals de geldende reglementen voor toeschouwers, onder meer die van de politie en van nationale of internationale voetbalbonden, onder andere met betrekking tot fotografie, wangedrag, kledij en het meebrengen van verboden voorwerpen.
Daarnaast zal de klant erop toezien dat zijn genodigden zich onthouden van het dragen van de kleuren van de tegenpartij. De klant kan aansprakelijk worden gesteld voor schade of verlies die voortvloeit uit het niet naleven van de wet, van de voormelde reglementen of van de bepalingen vandeze algemene voorwaarden.
Het Bureau kan de exacte plaats van de zitplaatsen op de evenementlocatie (stadions, concertzalen, enz.) zoals vermeld op uitnodigingen of toegangstickets niet garanderen. In geen enkel geval worden gestolen of verloren tickets vervangen of terugbetaald.
5. BETALING
Alle prijzen zijn exclusief btw, uitgedrukt in Euro en dienen contant te worden betaald. Leveringskosten via koerier zijn voor rekening van de klant.
Het Bureau behoudt zich het recht voor om prijsverhogingen die zich voordoen na de bestelling door te rekenen aan de klant. Deze kunnen onder meer betrekking hebben op extra veiligheidsmaatregelen die noodzakelijk blijken, nieuwe opgelegde voorwaarden, of in het geval van reizen, bijkomende luchthaventaksen, brandstoftoeslagen van vervoerders, enz.
De Klant is bovendien verantwoordelijk voor het betalen van alle niet in het contract voorziene uitgaven en/of kosten als gevolg van schade van welke aard ook (zoals verlies, vervanging of beschadiging van materiaal) aan goederen van om het even welke aard (persoonlijke bezittingen, uitrusting…), ongeacht waar deze goederen zich bevinden (zalen, parkings, enz.), indien deze kosten of schade veroorzaakt zijn door hemzelf, zijn genodigden en/of deelnemers aan het evenement.
De Klant verklaart over een geldige aansprakelijkheidsverzekering te beschikken. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, wordt bij aanvaarding van de bestelling een voorschot van 30% van het overeengekomen bedrag betaald. Een tweede voorschot van 60% is verschuldigd vóór de aanvang van het evenement, en dit binnen de 14 dagen na verzending van de factuur door het Bureau. Het resterende saldo van 10% wordt gefactureerd na afloop van het event en is betaalbaar binnen 30 dagen na factuurdatum.
In het geval van VIP-pakketten dient, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, bij aanvaarding van de bestelling een voorschot van 50% van het overeengekomen bedrag betaald te worden. Het saldo dient volledig te worden betaald vóór aanvang van het event, en dit binnen 14 dagen na verzending van de factuur door het Bureau.
Bij niet-betaling op de voorziene vervaldagen, heeft het Bureau het recht de uitvoering van haar verplichtingen op te schorten, zonder dat dit een ontbinding van de overeenkomst inhoudt. In dat geval mag het Bureau de klant de toegang tot het evenement weigeren en de betaling van het volledige bedrag van de bestelling eisen.
6. LAATTIJDIGE BETALING
Bij niet-betaling op de vervaldatum wordt het bedrag van elke door het Bureau uitgereikte factuur van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een forfaitaire en niet- reduceerbare schadevergoeding van 15% van het openstaande saldo, met een minimum van € 125, vermeerderd met een conventionele verwijlintrest van 1% per begonnen maand vertraging.
7. HOOFDELIJKE AANSPRAKELIJKHEID Indien meerdere klanten partij zijn in de overeenkomst, zijn zij hoofdelijk en ondeelbaar aansprakelijk voor hun verplichtingen en worden zij geacht afstand te hebben gedaan van het recht op splitsing van schuld en het voordeel van uitstel van betaling.
8. KLACHTEN
Geen enkele klacht is ontvankelijk indien zij niet binnen een termijn van 8 dagen na levering van de producten of uitvoering van de diensten per aangetekend schrijven aan het Bureau wordt meegedeeld.
9. INTELLECTUELE EIGENDOM
De klant verbindt zich ertoe om de producten of diensten die het voorwerp uitmaken van de bestelling (i) niet rechtstreeks of onrechtstreeks te commercialiseren, (ii) niet door te verkopen, of (iii) niet als prijzen aan te bieden in wedstrijden of tombola’s. De klant mag zijn commerciële activiteiten evenmin promoten met behulp van beelden, foto’s, logo’s, teksten of tekeningen die verband houden met het bestelde evenement en waarop hij geen auteursrechten bezit.
Het Bureau blijft de exclusieve eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten, zowel literair, artistiek als industrieel, op elk werk, elke creatie of intellectuele productie van welke aard ook, die het Bureau in het kader van de uitvoering van de opdracht voor de klant heeft gerealiseerd, rechtstreeks of onrechtstreeks, ongeacht de vorm, het medium of de wijze van uitdrukking.
10. VERPLICHTINGEN
Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, verbindt het Bureau zich tot een middelenverbintenis en niet tot een resultaatsverbintenis.
Het Bureau behoudt zich het recht voor om zijn verplichtingen geheel of gedeeltelijk door een derde te laten uitvoeren. Het Bureau wijst echter iedere aansprakelijkheid af voor de keuze van die derde, telkens wanneer het voor haar materieel onmogelijk is om zelf de technische bekwaamheid en/of solvabiliteit van die derde na te gaan, zoals bij het inschakelen van een autocarbedrijf in het buitenland. Alle informatie in het programma van het Bureau werd te goeder trouw verzameld en naar best vermogen weergegeven. Eventuele fouten of vergissingen in brochures binden het Bureau niet.
Het Bureau stelt alles in het werk om de prestatie, bijeenkomst of het event voor de klant zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Het kan echter niet aansprakelijk worden gesteld voor gevallen van overmacht, handelingen van derden of toevallige omstandigheden. In geval van wijzigingen of annulaties van het programma is het Bureau niet verplicht om bijkomende diensten te leveren of extra kosten op zich te nemen, zoals transfers, restaurants, overnachtingen, enz. Deze vallen ten laste van de klant. Onder overmacht worden in het algemeen alle omstandigheden verstaan die de uitvoering van de overeenkomst verhinderen, beperken of vertragen, of die een buitensporige verzwaring van de verplichtingen van het Bureau met zich meebrengen. Dergelijke gebeurtenissen ontslaan het Bureau van elke aansprakelijkheid en geven het de mogelijkheid, al naargelang het geval, om zijn verplichtingen te beperken, de overeenkomst te ontbinden of de uitvoering ervan uit te stellen, zonder dat hiervoor enige schadevergoeding verschuldigd is. De partij die zich op overmacht beroept, dient de andere partij daarvan op de hoogte te brengen en alle redelijke maatregelen te nemen om de tijdelijke situatie van overmacht te verhelpen. In geval van overmacht in hoofde van het Bureau, mag het alle redelijke maatregelen treffen om het event tegen zo laag mogelijke kosten uit te stellen of de overeenkomst te beëindigen.
De Klant verbindt zich ertoe om geen informatie achter te houden voor het Bureau of diens dienstverleners die relevant is voor het goede verloop van de organisatie van het evenement, met name informatie die het event zou kunnen vertragen, verstoren of in de war sturen. De klant zal het Bureau toegang verlenen tot alle informatie die het nodig heeft om het event te organiseren.
Documenten, goederen, projecten, enz. van de klant die zich in het bezit van het Bureau bevinden, worden bewaard op risico van de klant. Deze laatste ontslaat het Bureau uitdrukkelijk van elke aansprakelijkheid, in het bijzonder bij schade of geheel of gedeeltelijk verlies, ongeacht de oorzaak.
Het Bureau verbindt zich ertoe alle redelijke maatregelen te nemen om schade aan documenten, goederen of projecten van de klant tijdens de bewaring of levering te voorkomen.
11. RECHTSTREEKSE TUSSENKOMST EN AFWERVING
De Klant verbindt zich ertoe om vóór, tijdens en na het event geen rechtstreeks contact op te nemen met de onderaannemers, leveranciers, medewerkers of personeel van het Bureau zonder voorafgaande en schriftelijke toestemming van het Bureau.
De klant verbindt zich ertoe om, zowel tijdens de contractuele samenwerking als tot één jaar na afloop ervan, geen beroep te doen op werknemers of zelfstandige dienstverleners van het Bureau.
12. VERPLAATSINGEN
De wettelijke bepalingen inzake reisovereenkomsten zijn niet van toepassing op de contractuele relatie tussen het Bureau en de klant. Voor het organiseren van de reizen doet het Bureau in naam van de klant een beroep op verschillende dienstverleners, zoals vervoerders, cateringbedrijven, enz.
Het Bureau mag niet worden vereenzelvigd met deze dienstverleners, die in alle gevallen zelf aansprakelijk blijven tegenover de reiziger voor hun eigen dienstverlening, overeenkomstig hun statuten, de toepasselijke nationale wetgeving of internationale verdragen waarin hun aansprakelijkheid kan worden beperkt. De aansprakelijkheid van het Bureau blijft in elk geval beperkt tot de bedragen die op basis van de wet betreffende de organisatie van en de bemiddeling bij reizen kunnen worden ingeroepen ten aanzien van het reisbureau waarmee het samenwerkt. Het Bureau kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor letsels en/of schade aan de klant of aan personen die onder zijn verantwoordelijkheid vallen, voor zover deze letsels of schade niet zijn veroorzaakt door een fout of tekortkoming vanwege het Bureau..
Het Bureau aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid in geval van diefstal, verlies of beschadiging van bagage of persoonlijke bezittingen van de klant of van de personen onder zijn verantwoordelijkheid.
Het staat de klant vrij om een verzekering af te sluiten die de waarde van deze goederen dekt. Supplementen voor bagage, wanneer het gewicht hoger is dan toegelaten volgens de voorschriften van de vervoerder, zijn ten laste van de klant.
13. PERSOONSGEGEVENS
Alle persoonsgegevens die door de klant worden verstrekt, zijn bestemd voor intern gebruik door het Bureau. Het Bureau verbindt zich ertoe uitsluitend gegevens te gebruiken die noodzakelijk zijn voor een optimale dienstverlening. Indien dit noodzakelijk is voor het bereiken van de beoogde doeleinden, kunnen de persoonsgegevens worden gedeeld met andere ondernemingen die rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden zijn met het Bureau, of met een andere partner van het Bureau. Het Bureau garandeert dat deze derden de nodige technische en organisatorische maatregelen nemen om de persoonsgegevens te beschermen.
De klant heeft het recht op inzage in en correctie van zijn persoonsgegevens, evenals het recht om de verwijdering ervan te verzoeken.
Voor toegang tot, rechtzetting of verwijdering van deze gegevens kan de Klant contact opnemen met ons:
Rue de la Presse 35
1000 Brussel
Tel.: +32 (0)2 274 48 00
E-mail: contact@apd-gba.be
14. BEVOEGDE RECHTBANKEN EN TOEPASSELIJK RECHT
In geval van betwisting is uitdrukkelijk overeengekomen dat enkel de Franstalige rechtbanken van
Brussel bevoegd zijn.
Enkel het Belgische recht is van toepassing.